HTML

Friss topikok

Vegyeskazetta a Facebookon

Utolsó kommentek

Címkék

aids (2) ajánló (1) alt country (10) americana (11) american gothic (7) angol (21) ausztrál (9) bittorrent (22) blues (8) blues rock (3) brit (20) country (12) cover (1) csaj (21) dark (5) dvd (2) elektro (2) ethno (3) feldolgozás (2) fika (1) film (9) flash (1) folk (12) francia (1) gay (2) gothic (4) hippi (4) holland (1) indián (1) indie (34) indiepop (8) ingyen (11) ingyenzene (11) internet (1) iron maiden (1) izrael (1) jamiroquai (1) jazz (1) kispál és a borz (1) koncert (11) magyar (13) mixtape (2) német (1) new wave (9) new york (7) olasz (1) opera (1) politika (6) pop (10) promóció (1) punk (6) rádió (1) reggae (2) reklám (2) rock (10) rock and roll (1) sex pistols (1) southern gothic (5) svéd (3) sziget (1) sziget2008 (1) szupermodell (4) tankcsapda (1) too young to die (7) történelem (2) tribute (5) triphop (2) tv (3) új (12) unplugged (2) usa (28) üzlet (1) válogatás (2) vegyeskazetta (3) world music (2) zene (65) zsidó (1) Összes címke

2007. 11. 28. 10:21 vegyeskazetta

Mikor a hippiből punk lett: Gloria

A könnyűzene egyik leghíresebb számát eredetileg a Van Morrison vezette Them írta és rögzítette 1964-ben, tíz évre rá punk-klasszikus lett belőle. Egy alapmű evolúciója.



 

Them, 1964


Már az eredetiben együtt volt a szennyes vágy, a fojtott feszültség és az a felszabadultan kirobbanó, rekedten üvölthető refrén, meg persze a csaj nevének görcsös betűzése, ami a szám védjegyévé vált. A zene még valami középtempós, rhythm'n'bluesos, pszichedelikus, korai garázsrock; inkább a hagyományos strófa-refrén-strófa szerkezetet követi, de az alap, a monoton háromakkordos sikálás a későbbiekben is megmaradt. Van Morrison már itt is görcsösen és türelmetlenül dobálja egymás után a sorokat, annyira ki akarja kiabálni országnak-világnak, ki az a csaj, aki éjszakánként éjfél felé belopódzik hozzá, és boldoggá teszi. De a szám csak ennyiről szól, semmi kendőzetlen szex, a hatvanas évek első felének Angliájában járunk. És beatzenéhez illően rövid, mint egy ejaculatio praecox - a valódi feszültségre és kielégülésre még várni kell pár évet.

She comes around here
Till about midnight
Makin' me feel so good
Make me feel all right

Walkin' down my street
Comes in my room
Knocks upon my door
Then she comes in my room...

Them: Gloria (1964)

 

The Doors, 1969


Na, jött a Doors feldolgozása 1969-ben, és egy másik Morrison, Jimbo, mindjárt helyére tette a homályban hagyott részeket. A Doors csak koncerten rögzítette a számot (az Alive, She Cried lemezen van), a lenti viden egy másik verzió hallható, ami szerencsére nem kevésbé disznó. A Jim Morrison-féle Gloria már konkrétan egy fiatal lány megrontásáról szól - bár a fejleményekből azért gyanítható, hogy a dalban szereplő Suli-Juli már nem volt annyira ártatlan. Míg a papa dolgozik és a mama bevásárol, a kislány elcsábítódik, a pasas pedig nem bírja visszatartani magát. A zenében előtérbe került a blues, a Doorshoz híven még hangsúlyosabb lett az orgona, de igazából itt jelent meg az ütemről ütemre fokozódó feszültség is - Jim pedig a szövegben nem kerülgette a forró kását:

You were my queen and I was your fool
Riding home after school
You took me home, to your house
Your father's at work, your mama's out shopping around

(...)

Wrap your legs around my neck
Wrap your arms around my feet
Wrap your hair around my skin
I'm gonna huh.... all right, ok, yeah
It's getting harder - It's getting too darn fast
Come on, now, let's get it on
Too late, too late, too late, too late, too late,
Make me feel all right!

The Doors: Gloria (1969)

 

Patti Smith, 1975


Aztán a derekára értünk a hetvenes éveknek, a hippik nagyrészt szerencsésen kihaltak, a kitartóbb példányok visszahúzódtak nevetséges lakókocsijaikba, tekintélyes részükből meg idővel demokrata szenátorok vagy liberális egyetemi professzorok lettek. A hatvanas évek végétől Amerikában már dübörgött az MC5 és a Stooges (hú, mekkorát fogok én még Iggyről írni egyszer), meg még egy csomó hasonló együttes, amiket legfeljebb külsőségeikben lehetne a kerekszemüveges bugyuta népséghez hasonlítani - a zenéjük már annyira feszes, gyors, torz és indulatos volt, hogy itt valami gyökeresen új készült.

Patti Smith fél lábbal még a hippi-világban élt, a Rolling Stones és a Doors voltak a kedvencei, az első lemezének (Horses, 1975) a nyitószáma a Gloria volt. A hippiktől megörökölte a transzcendensre és a költészetre való hajlamot, ebben a számban pedig felháborító módon ötvözte a szexualitást az istenkáromlással. Gloria név alatt már nemcsak egy lányt értett, hiszen a számot a kereszténység egyik legszentebb, Istent dicsőítő mondatának obszcén parafrázisává tette (Gloria in excelsis Deo). Nem elégedett meg a liliomtiprással: Van Morrison klasszikusát kifacsarta, a keresztény hagyományt megbecstelenítette, és gonoszul röhögve kürtölte világgá: lehet, hogy Jézus meghalt valakinek a bűneiért, de hogy az övéiért nem, az biztos.

Jesus died for somebody's sins, but not mine
Melting in a pot of thieves
Wild card up my sleeve
Thick heart of stone
My sins, my own
They belong to me, me!

People say beware
But I dont care
The words are just rules and regulations to me, me!

Patti Smith Group: Gloria (1975)

Patti a refrént leszámítva teljesen átgyúrta a szöveget, a zenéből persze meghagyta a jól ismert eredeti akkordmenetet. Az ütemet viszont a fenyegető, érzéki, lassú kezdés után sikerült olyan izgatóra, vadra gyorsítania, hogy - akárhányszázszor hallottam a számot - nem tudom megállni, hogy ne üvöltsem a koslató kutyafalkára emlékeztető férfikórussal együtt a legendás G - L - O - R - I - A betűket. A zenéből eltűntek a szólók, Patti az egyre hevesebb szívdobogást imitáló, végig gyorsuló zenére a szám teljes hosszúsága alatt tüzelő szukaként, szinte szótagonként ugatja a szemérmetlen szövegét.

Nekem ennél a tiszteletlen, egyszerre költői és obszcén, szentséggyalázó, kendőzetlenül szexuális számnál végződik a hatvanas évek, kezdődik a punk, és ezzel szinte minden, amit a zenéből szeretek.

A Themé a legszikárabb, a Doorsé a legmocskosabb - de Pattié a kedvencem.

14 komment

Címkék: zene punk new york brit rock usa new wave csaj angol blues hippi tribute too young to die


A bejegyzés trackback címe:

https://vegyeskazetta.blog.hu/api/trackback/id/tr81244869

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joe bácsi · http://vegyes.blog.hu 2007.11.28. 11:03:15

Első! :)
Bár ez itt nem teljesen releváns, a perspektíva szélesítése végett megemlítem, hogy Laura Branigannek és a Boney M-nek is volt Gloria című száma...

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2007.11.28. 11:09:25

Meg a U2-nak, meg még biztos sok más előadónak, de azok más számok... :)

Joe pass · http://vegyes.blog.hu 2007.11.28. 11:13:42

Hogy még nagyobbat is offoljak:
nehéz dolog a zenéről (szubjektíven) írni, de nekjed mintha menne - bölcsész -e vagy? :)
(Költői kérdés volt, nem kell válaszolni.)

aranyhaj.blogspot.com 2007.11.28. 12:06:28

Boney-M abszolút! Nekem az ő verziójuk jön be. Igaz, elfogult vagyok, nagyon kedvelem őket.

aranyhaj.blogspot.com

gendermember 2008.01.22. 20:14:21

annyira jól írsz, hogy érdekelt volna egy doors-hendrix összevetés is ;)

youtube.com/watch?v=1jdcXE0Jmvo

gendermember 2008.01.22. 20:17:28

ezt a verziót találtam

Well she is around here.
It's around midnight.
Oh, she makes me feel so good.
She makes me feel all right.
And she got the name:
G, L, O, R, I...A. GLORIA, GLORIA, GLORIA.
It's spell. It's spell.
Gloria, Gloria, Gloria, I say Gloria. Yeah! Yeah!

She's around my house.
It's around midnight.
And she walks down my street.
She knocks upon my door.
(She's) climbing up my stair.
Can you hear it?
Knock upon my one more time door again.
She comes across my room.
I'm making this music.
And she kisses me on my belly.
Make me feel like some day.

And say our, hey baby, hey A baby.
Ah way baby. I come to, come to make love to you.
And say hey girl what's your name?
Said help me out different generate.
And the meantime while I play to you.
(She say)"you better call me, Gloria",
Gloria now, Gloria. Gloria.
Make me feel so good.
Ah you make me feel so good baby.
What more can I say?
You may add some voice.
That's all I say! Hey baby!

And of course I say woo yeah.
She shows me her thing baby.
I'm sure some people here got girl name Gloria.
Like Mitch Mitchell has a girl friend name Gloria.
I see that all happen.
You know we had a scene one night.
A pretty girl came around here.
She's driving a car out.
Her hair was 'ba' that long.
Anyway I see her walk up my stairs.
Walk to your room. And said,
Hey baby. I gonna make love to you.
Hey you pretty girl. Yeah!
You see I can't explain it.
Here we go. She's coming. All right!

Noel Redding also got a girl friend name Gloria.
He like bad boy we know all about this.
One time Noel Redding was playing with them.
She came in a distance.
And now we take a song for the bass man.
Showing that he appreciates her love.
You know she doesn't like home made scene.
Bad boy still love Kung Fu scene.
And while that was happening,
I look out the window.
Here came a man was all the glory grapes.
And here we are free them out baby.
You know we can get some girls.
And we lay back, speaking, smoking, and joking. Outside the man is coming.
It is so complicated, all everything.

I say hey Gloria.
I gonna got the hell outta here.
I say Gloria get out my room.
Start get the hell outta here.
I'm talking about G, L, O, R, I, A. GLORIA. GLORIA. Yeah yeah!
Make me feel so good.
Make me feel so good baby.
I'm talking about talking about talking about Gloria!

gendermember 2008.01.22. 20:24:17

( a fülem szerint ugyanaz a 3 hang és ütem szól a Tarantino - From Dusk Till Dawn - Salma Hayek - Tito and Tarantula opuszban
youtube.com/watch?v=qtd3iTnNL8o )

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.01.22. 20:47:54

Hello gendermember,

köszi az elismerést :)

A From Dusk Till Dawnban nem egészen ez szól. Az eredeti Them és a Doors számban 3 akkord van ugyanannyi idő alatt (EEDA), amennyi alatt a filmben kettő. De az a kettő lehet E-D, annyira már nem jó a hallásom :)

A Hendrixet pedig nem ismertem, de valahol a Doors és Patti között lehet a helye...

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2008.01.22. 20:49:21

Ja és bassza meg aki leszedette a YouTube-ról a videket, most látom, hogy kettőnél is cserélhetem a hivatkozásokat :(

mangorlo 2008.01.22. 21:30:52

szerintem a tarantinós filmben is ugyanannyi ütem van és ua az akkordok. az E mindben hosszan szól, és a D meg az A rövid "staccatós"

vadhajtás de nekem ez ugrott be, van hasonlóság a dal elején:

youtube.com/watch?v=QyuEzTSj51A&feature=related

gendermember 2008.01.22. 23:06:20

van hasonlóság, úgy biza ;)

editpiaffan 2011.09.25. 13:05:50

most fedeztem fel Patti Smith-t, hihetetlen, hogy eddig nem vettem észre! hallottam a Them-et de a Doors féle mindig jobban tetszett, sőt jobban őrjöngtem rá mint a break on trough-ra!
na de ez.....
A kurva életbe! ez nő egy zseni! már töltöm is - akarom mondani, megyek a bótba a lemezeiért!

Az egész felfedezésről a Nirvana tehet egyébként, mekkora lélek van ebben a pinában!