Az alt-country új életet lehelt az amerikai tradicionális zenébe, ám ez a lehelet felettébb alkohol- és kriptaszagú. Mi is az az alt-country?
Az Egyesült Államok sokak számára egy nagy, nárcisztikus, felszínes ország, amely látszólag sokat, ám csupa értéktelen tulajdonságot mutat magából. Amerika imázsa a legtöbb nem-amerikai számára kimerül a popkultúra által közvetített egyszerű közhelyekben.
Amerikával legtöbben az anyagiasságot, az értékelvűséget társítják gondolatban. Pedig Amerika spiritualitása igenis létezik, sőt van egy oldala, amelyet errefelé alig ismerünk, és hasonlóan a mély orosz vagy indiai lélekhez, talán sohasem tudjuk megismerni igazán. Ez a mágikus Amerika.
Amikor az európai bevándorlók birtokba vették Amerika földjét, lelki értelemben nemcsak a vasfegyelmű, csúcsos fekete kalapú puritán kereszténységet vitték a hátukon, a maga démonaival és boszorkány-hitével. Hanem az összes valaha volt istenüket és démonukat, mint Neil Gaiman Amerikai istenek című regényében.
Vitték a boszorkányokat, szellemeket, kísérteteket, összes erdei manójukat és tündérüket, és az új kontinens rövid történelmének évszázadai során benépesítették velük az indiánok természetfeletti lényekben addig is bővelkedő erdőit, sivatagait, mocsarait.
Vitték kollektív tudatalattijukat, a tíz-húsz generáción át mesélt népmondáikat, balladáikat, dalaikat, misztikus vándormotívumaikat, babonáikat. Megbosszulatlan gyilkosságokról, megbocsáthatatlan és el nem évülő bűnökről, halott szeretőkről, generációkon át őrzött véres családi titkokról.
És persze az Újvilágba is önkéntelenül magukkal cipelték minden félelmüket, szorongásukat, kiszolgáltatottságukat, és a természetfelettibe vetett hitüket.
Ebből a mágikus népi hagyományból táplálkozik sokminden (irodalom, film, zene), amit összefoglaló néven American Gothicnak szoktak nevezni, és aminek a zenében a legközelebbi megfelelője a kortárs folk különösen hátborzongató formája, az alt-country.
Ha az alt-country irodalmi hagyomány lenne: Poe, Hawthorne, Faulkner, Ambrose Bierce, Lovecraft, Stephen King lenne. Ha tévésorozat, akkor Carnivale, Deadwood, és persze Twin Peaks lenne.
Akár a fenti művek a maguk műfajában, az alt-country az amerikai népzene sokszínű palettájának legsötétebb árnyalata. Komor, baljóslatú, sötét tónusú hangokból és fájdalmas szövegekből kikevert alternatív neotradicionális folkzene, mely nyomasztóan súlyos, spirituális témákat ötvöz az amerikai roots zene különféle formáival (country, bluegrass, blues, gospel, és persze rock).
Témái közt prominens a halál - különösen a gyilkosság -, sok a bibliai téma és kép, a fohászkodás, az istenhez fűződő mély és átélt kapcsolat. A dalok szereplői hol csalódott és gyilkosságra vetemedő szerelmesek, hol szomorkás élettörténetüket egyik városból a másikba hurcoló ágrólszakadtak.
Az alt-country erdeibe sohasem süt be a nap. Lombjai fenyegetően lengedeznek, mint a Twin Peaks sötét fenyvesei és pirosra váltó közlekedési lámpái.
A képek forrása:http://www.flickr.com/photos/garyisaacs
Alt-country vegyeskazetta
(Meghallgatásához Mozilla Firefox ajánlott)
MP3: Townes Van Zandt: Black Widow Blues
MP3: Bonnie Prince Billy: Stablemate
MP3: Jay Munly: My Darling Sambo
MP3: Sixteen Horsepower: Black Soul Choir
MP3: Mark Lanegan: Cripple Creek
MP3: Michelle Shocked: The L&N Don't Stop Here Anymore
MP3: Jim White: The Wound That Never Heals
MP3: Johnny Dowd: Worried Mind
MP3: Damien Jurado: Best Dress
MP3: Woven Hand: Winter Shaker
![]() |
Másold át a kazettát!
|
Utolsó kommentek